Hvordan kan audiologopæd’er anvende PAS-afdækningen som et redskab i undervisningen af bl.a. to-sprogede?
kr. 0,00
Artiklen er udgivet i marts 2001 i Dansk Audiologopædi og er skrevet af Kirsten Grunnet.
På AVH, som er Amtsspecialskolen for Voksne i Horsens, bruger vi PAS, som en vigtig del af de undersøgelser og samtaler der ligger forud for elevens skolestart. Der kan også være tale om andre former for afdækninger, psykologsamtale og evt. besøg på elevens tidligere skole eller arbejdsplads. Under alle omstændigheder sørger vi for, at vide så meget som muligt om eleven inden undervisningen begynder. På den måde sikrer vi os dels, at undervisningen altid tager udgangspunkt i elevens stærke sider, og dels at vi ikke graver nogle huller dybere end de i forvejen er, ved at give eleven mere af det han/hun ikke kan. Hvis jeg gentager det her lidt højere, så må du vel til sidst forstå hvad jeg siger. AVH er en af amtets specialskoler under lov 301, om kompenserende specialundervisning for voksne med særlige behov. Vi underviser personer med vidt forskellige vanskeligheder.