Dansk lyd- og bogstavkendskab i børnehaveklassen

kr. 0,00

Artiklen er udgivet i marts i Dansk Audiologopædi og er skrevet af Helen Nielsen.

De senere års undersøgelser af læsestandpunkt hos danske børn har i forøget grad sat læsning på dagsordenen i skolen. Samtidig har undersøgelser herhjemme og i udlandet øget vores viden om sprog og læsning, og de peger utvetydigt på, at for at få godt tag i læsning og skrivning er det vigtigt, at det sproglige grundlag er solidt. Pædagogisk set er fokus de sidste år drejet målrettet mod forebyggelse og tidlig indsats. Det er bl.a. til gavn for børn med tale- og sprogvanskeligheder. Vi ved, at disse børn ofte får vanskeligheder med læseindlæringen.

Det er på denne baggrund, at Dansk Videnscenter for Ordblindhed har udviklet iagttagelsesmaterialet Dansk lyd- og bogstavkendskab i børnehaveklassen (DLB-kendskab).

Kategorier: Artikel, Læsning og ordblindhed