At høre – og at høre til

kr. 0,00

Artiklen er udgivet i oktober 2004 og er skrevet af Anette Albeck, Ulla Nobel og Pia Vinther.

Et døvt barn får Cochlear Implant (CI) og er ikke længere døvt. Efter års intensiv træning forventes det, at barnet udvikler evnen til at opfatte og bruge tale. CI giver barnet nye muligheder og rejser en række spørgsmål og etiske dilemmaer. Det er oppe i tiden, at teknologiske og medicinske indgreb danner parametre for livskvalitet. Debatten om CI har i de senere år fået megen opmærksomhed, både blandt fagfolk indenfor specialundervisningsområdet og i medierne. Der er 200 implanterede børn i Danmark p.t.1

I den seneste tids debat og artikelrække, sidst i Politiken dec. 2003, har vi savnet et nuanceret syn på udvikling af sprog og kommunikation, det tale-hørepædagogiske arbejde, der følger efter CI og sidst, men ikke mindst, at de opsatte succeskriterier relateres til det enkelte barns forudsætninger og familiens ressourcer.

I denne artikel vil vi beskrive den tvær – faglige indsats, vi mener skal til, når et barn har fået CI, med baggrund i vores syn på sprogudvikling og specialpædagogisk undervisning.

Kategorier: Artikel, Audiologi