Dynamisk assessment – et vigtigt redskab i assessment

kr. 0,00

Artiklen (014) er udgivet d. 1. maj 2024 og er skrevet af Jens Wilbrandt og Simon Wilbrandt.

Denne artikel introducerer dynamisk assessment som en metode der kan bidrage konstruktivt i vores afdækning og testning af børn. Artiklen tager afsæt i et eksempel på hvordan forskellige former for testning og assessment giver forskellig information og viden om barnet. Det bringer os tilbage til nogle centrale pointer fra den tidlige udvikling af psykometrisk testning, som med fordel kan medtænkes i vor tids testning og assessment. På det grundlag beskrives nogle af den dynamiske assessments grundpiller, og hvilken information om barnet som denne assessment-metode kan supplere med. Der argumenteres for at vi – både som logopæder og psykologer – har behov for et veludviklet sprog for de grundlæggende færdigheder som ligger til grund for konkret adfærd og præstationer. Artiklen præsenterer fire kriterier som sådan et sprog skal leve op til, og den giver også et bud på en konkret model som lever op til kriterierne.

Kategorier: Artikel, Materialer